Pe 5 octombrie se sărbătoreşte Ziua Internaţional a Educaţiei. Astfel, odată cu anul 1994 în intreaga lume se aminteşte de importanta rolului educaţiei. Pentru o parte din elevii români, cei din Bucureşti, Giurgiu şi Brăila, această zi va fi liberă, în timp ce ceilalţi elevi şi profesori vor merge la şcoală unde vor avea diverse activităţi extracuriculare. Motivul pentru care doar o parte din elevi vor fi liber, potrivit explicaţiilor date de Ministerul Educaţiei, este următorul: aşa se specifică în Contractul Colectiv de Muncă realizat de Inspectoratele Şcolare Judeţete.

Astfel, în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă unic (valabil în anul 2017 la nivel de sector de activitate – învăţământ preuniversitar), încheiat între Ministerul Educației Naționale și federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, „părțile (semnatare) convin să sărbătorească pe 5 Iunie – Ziua Învățătorului și pe 5 Octombrie – Ziua Internațională a Educației, organizând împreună, în timpul programului de lucru, manifestări specifice dedicate acestor evenimente”. De asemenea se stipulează că „în perioada desfășurării acestor activități specifice nu se vor presta activitățile prevăzute în fișa postului a fiecărui salariat din învățământ”.

În același sens, articolul 4 din ordinul ministrului Educaţiei Naţionale nr. 3.382/24.02.2017 privind structura anului școlar 2017-2018, stabilește că „unitățile de învățământ vor marca prin activități specifice ziua de 5 octombrie – Ziua Internațională a Educației și ziua de 5 iunie – Ziua învățătorului”.

De asemnea, ziua de 5 ocotombrie reprezintă un moment de reiterare a semnării în 1966 a recomandărilor UNESCO/ILO referitoare la statutul profesorului. În acel an au fost stabilite drepturile şi responsabilităţile profesorilor, standardele internaţionale pentru educaţia continuă, integrarea în câmpul muncii, condiţiile de predare şi învăţare.

Cadrul de acțiune Educație 2030 subliniază faptul că profesorii sunt indispensabili unei educații echitabile și de calitate, astfel încât aceștia „trebuie să fie recrutați și remunerați în mod adecvat, să fie motivați, să beneficieze de o formare profesională satisfăcătoare, să fie susținuți și dotați cu resurse suficiente”.

 

Sursa: www.realitatea.net