Un nou centru european de voluntariat pentru județul Ilfov a fost inaugurat, la începutul lunii iunie, în incinta  Liceului Tehnologic ”Pamfil Șeicaru” din Ciorogârla. Partenerii locali ai evenimentului au fost Primăria Ciorogârla, Fundația pentru Tineret a Municipiului București, Liceul ”Pamfil Șeicaru”, din Ciorogârla, Liceul ”Cezar Nicolau”, din Brănești și Liceul ”Vintilă Brătianu”, din Dragomirești.

Numeroase oficialități din Ilfov au răspuns invitației de a participa joi, 7 iunie, la deschiderea Centrului European de Voluntariat din Ciorogârla, instituție ce găzduiește în acest moment un număr de 5 voluntari ai Serviciului european de Voluntariat (EVS), care își desfășoară activitatea în cadrul proiectului Creștere prin Educație – Grow up by Education, ce face parte din programul ERASMUS+. La eveniment au venit primarul comunei Ciorogârla, Victor Niculae, viceprimarul Nicușor Popa, inspectorul școlar general al județului Ilfov, Florentina Ecaterina Costea, inspectorul școlar general adjunct al județului Ilfov, Cristina Ghiță, directorul Liceului ”Pamfil Șeicaru”, Alexandru Cernat.

Adrian Apostol, manager proiecte europene și președinte al Asociației pentru Tineret Sakura, care în limba japoneză înseamnă floare de cireș, ne-a explicat că un centru similar funcționează deja în comuna Brănești: ”Avem un centru pe zona de sud și unul pe zona de nord. Dacă mai sunt și alte școli interesate, vom deschide centre de voluntariat și în alte puncte cardinale ale județului Ilfov”.

Ce face acest centru de voluntariat, ce sarcini are?

Iată, ce ne-a explicat managerul de proiecte europene: ”Prima țintă este să aducem tineri voluntari din Europa care să activeze și să lucreze în zona școlilor din Ciorogârla”. În prezent, cinci tineri din Turcia sunt cazați în căminele de la Ciorogârla și activează din luna aprilie în programe europene de voluntariat cu tinerii din comună. La Brănești, se află deja cantonați șase voluntari, care lucrează pentru promovarea voluntariatului la nivel european, în toată zona București- Ilfov. Voluntarii care se află cantonați la Ciorogârla fac parte din programul Grow up by education – Creștem prin educație și se ocupă de informarea tinerilor din liceele ilfovene despre cum pot participa la voluntariat în Europa.

Ceea ce înseamnă că aceste programe antrenează tinerii pentru a-și dezvolta abilitățile personale. Comisia europeană încurajează ca aceste mobilități să dea o independență tinerilor. ”Dacă în trecut făceam armata, acum Europa face armată prin voluntariat. Acesta e unul din proiectele frumoase, prin trei lucruri simple: educație, dezvoltare personală și descoperire interioară. În mod normal, toată educația care se face acum în zona europeană încearcă să se orienteze, nu spre formatul știut cu bănci, scaune și profesori, ci în format non-formal, prin joc, prin educația de a înțelege mai bine cultura, locația în care merg oamenii. Acești tineri care vin în România au peste 25 de ani și se adaptează la noi medii europene, că poată să lucreze în orice stat european”, ne-a explicat Adrian Apostol, care a adăugat că, în mod punctual, voluntarii străini vin acum din Turcia. Dar pot veni din 27 de țări europene, iar centrul de voluntariat are ca scop prezentarea tinerilor din România și cea a profesorilor, pentru că, în esență, programul antrenează tinerii din România să înțeleagă care este mecanismul prin care pot participa, la rândul lor, la activități de voluntariat în centrele europene.

Județul Ilfov are nevoie de mai multe centre de voluntariat

În mod normal, potrivit lui Adrian Apostol, în județul Ilfov ar trebui să existe 7-8 centre de voluntariat.  Centrul din Brănești  funcționează de 6 ani, în acest interval derulându-se deja peste 10 programe prin care tinerii comunității au fost plecați în Spania, Portugalia, Italia, Grecia, Germania sau Turcia. Toate aceste programe au funcționat, tot la nivel european, prin programul ERASMUS+, program educați­onal la nivel european, prin care Europa acordă finanțare  celor 27 de țări în domeniul educației tinerilor.

Adrian Apostol spune că este benefic pentru o comunitate să primească voluntari: ”Am văzut acest model în Spania, unde copiii se întâlneau după școală cu voluntarii străini, într-o formă non-formală, fără presiunea școlii, iar voluntarii străini lucrau cu ei, se jucau. Specialistul și-a exprimat părerea că progrese în acest sens vor putea fi evidențiate în aproximativ doi ani. Orice creștere în educație duce la o comunitate mai bună, cu valoare și potență mai mare de muncă, oameni valoroși care pot aduce plusvaloare comunității. Este un parteneriat pe care trebuie să îl învățăm. Ar fi bine ca toți copiii din comunitățile ilfovene să beneficieze de aceste programe, dar din păcate părinților din România le este încă frică. În străinătate, copilul este antrenat să devină autonom, responsabil de mic”.

O imagine mai bună

Un exemplu al eficienței proiectelor de mobilitate școlară care ar putea contribui și la îmbunătățirea imaginii noastre pe plan internațional a fost un program desfășurat la Brănești. Schimbul de tineret ”Dă mai departe” a prezentat adevărata imagine și valoare culturală a romilor din comunitățile Pantelimon și Găneasa către partenerii europeni. În perioada 1-7 septembrie 2017, 56 de tineri din România, Turcia, Bulgaria și Portugalia au participat la ateliere de lucru pe această temă, dezbateri libere, jocuri de cunoștințe și comunicare, jocuri de rol, seri culturale și evenimente deschise către comunitatea locală din Brănești. Proiectul a promovat diversitatea și toleranța și i-a introdus pe tinerii europeni în istoria și cultura romilor. Toate activitățile au avut loc în comuna Brănești, în incinta Liceului Tehnologic ”Cezar Nicolau”.

Beneficii pe multiple planuri

În privința însemnătății proiectului de voluntariat  pentru comunitatea din Ciorogârla, Marinela Fufă, directorul adjunct al Liceului Tehnologic ”Pamfil Șeicaru”, a subliniat impactul și importanța unor astfel de activități în dezvoltarea personalității tinerilor puși în situații de viață pe care vor trebui să le rezolve, într-o Europă în continuă mișcare și într-o societate care are nevoie de ei mișcându-se. Expunerea dascălului a fost susținută și de eleva Iuliana Focă din clasa a XII-a D, care, pornind de la ideea că aparține unei școli cu suflet unde studenții și profesorii sunt parteneri în procesul de educație, a subliniat că activitățile extrașcolare sunt cele care unesc și întăresc legătura prin excursii, competiții sportive, activități cu caracter cultural. Proiectul Grow up by Education funcționează din luna aprilie. Din perspectiva sa, ca elevă, Iuliana Focă a reușit să prezinte importanța prezenței voluntarilor turci în comunitatea din Ciorogârla. Beneficiile s-au tradus de ambele părți prin comunicare, apropiere culturală, contact între civilizații, religii și încercarea de a se înțelege reciproc, de a se accepta și, evident, de a învăța să interacționeze și, de ce nu, să se ajute.