ANALIZA DE CONTINUT A CELOR 40 DE TEXTE ROCK TRIMISE LA EDITIA I A CONCURSULUI NATIONAL DE TEXTE ROCK ORGANIZAT DE FUNDATIA PENTRU TINERET A MUNICIPIULUI BUCURESTI IN ANUL 2012

de Ion Dan TRESTIENI

CONTEXTUL IN CARE S-A DESFASURAT CONCURSULUI

Concursul s-a desfasurat in perioada 1 august- 9 noiembrie 2012, in Bucuresti .

Tinerii care ne-au trimis textele – 35 de tineri – locuiesc in Romania perioadei de criza economica .

Dintre toate repercursiunile pe care le-a avut criza economica asupra vietii tinerilor, le retinem pe urmatoarele:

  1. O jumatate din tinerii tarii ( 15-24 ani ) locuieste in mediul rural .
  2. Rata de saracie in munca in Romania este de 17,3%, de peste doua ori mai mare decat in Uniunea Europeana, unde este de 8,4%. Rata de saracie in munca se refera la procentul de populatie care nu poate duce un trai decent din veniturile obtinute din munca
  3. Statutul barbatilor/tatilor/capilor de familie in mediul urban se degradeaza de la an la an ( conform studiului realizat in mai 2011 de catre BCS pentru Schultz Consulting) .

Pornind de la acest context putem afirma ca populatia tanara din Romania ar putea avea o inclinatie naturala sa adopte mentalitatea si stilul de viata al subculturii rock, o subcultura care isi propune schimbarea sociala in vederea realizarii echitatii si egalitatii de sanse a cetatenilor .Adeptii subculturii rock spera ca actiunea lor critica sa le permita accesul la o treapta superioara din scara sociala comparativ cu aceea pe care se afla familia lor de origine.

In cazul in care subcultura rock se exprima prin manifestarea creativitatii simbolice a tinerilor, se pot crea texte rock ,care, pentru a se numi astfel, ar trebui sa aiba urmatoarele caracteristici:

  • sa fie autentice : sa prezinte o poveste personala, traita de tanar in viata cotidiana;
  • sa se plece de la premiza ca aceasta problema personala a mai fost traita si de alti tineri (similitudinea experientei traite ) ;
  • sa se incerce avansarea unei solutii care sa fie o pilda pentru ceilalti tineri : un model de rezolvare a unei probleme din viata cotidiana ;
  • sa prezinte sentimente, trairi, experiente emotionale personale ;
  • textul sa aiba ritm, pe care sa-l impuna si in muzica care-l va consacra ;
  • sa exprime o critica sociala iar relevanta ei sa se extinda la o masa de tineri ;
  • sa exprime o viziune romantica asupra vietii ; de exemplu, speranta de a ajunge sa traiesti viata intens, neincorsetat de responsabilitatile pe care le impun societatea si natura ;
  • sa faca referire la un sistem de valori ale tinerilor aflat intr-o relatie specifica cu sistemul de valori promovat de sistem : acceptare, tolerare, ignorare sau respingere;
  • sa aiba o finalitate : sa uneasca tinerii sau sa aiba un scop punctual pragmatic, sa inspire tinerii in actiunile lor sau sa incerce sa schimbe opinia publica ;
  • sa fie o celebrare a masculinitatii, sa apere statutul social amenintat al tatalui;
  • sa fie o celebrare a bucuriei de a trai aici si acum .

Aceste criterii de compunere ale textelor rock au fost folosite in prima editie a Concursului national de Texte Rock , organizat de Fundatia pentru Tineret a Municipiului Bucuresti.

IN CE MASURA IN TEXTELE ROCK DIN CONCURS S-A INCERCAT AVANSAREA UNEI SOLUTII CARE SA FIE O PILDA PENTRU CEILALTI TINERI ? IN CE MASURA S-A SUGERAT UN MODEL DE REZOLVARE A UNEI PROBLEME COTIDIENE INTR-O SOCIETATE IN CRIZA SI LIPSITA DE MODELE PENTRU TINERI ?

Dintr-un punct de vedere continutul textelor rock din concurs contine indicatori ai gradului de putinta de rezolvare a problemelor cotidiene ale tinerilor in Romania de astazi .

Folosind metoda analizei de continut a textelor rock am ajuns la urmatoarea grila de solutii pe care tinerii creatori le avanseaza pentru depasirea greutatilor vietii cotidiene :

  1. Nu exista nici o solutie ( 13 opinii) : tinerii sunt atat de coplesiti de dificultatea vietii cotidiene incat renuntarea la orice zbatere li se pare a fi cea mai convenabila solutie pentru viitor .
  2. Solutii de cuplu – dragostea/iubirea (11 opinii ) : tinerii considera ca dragostea /iubirea pot sa formeze un soi de scut virtual care sa-i protejeze de vicisitudinile vietii cotidiene . Din punctul meu de vedere ei se comporta asemenea vidrelor care, atunci cand dorm, se lasa pe spate in voia undelor apei si se tin de labute pentru a nu fi despartite ca si cuplu, la trezire.Este un fel de a rezolva problema deznadejdei in maniera lui Kierkegaard : bucla gandului care iese din tine nu se intoarce tot in tine, ci in altul.
  3. Solutii individuale ( 14 opinii) : tinerii pot gasi rezolvari la problemele cotidiene prin: cantec, visare, vorbe, aprecierea lucrurilor simple, curajul de a merge in intuneric, anihilarea iubirii, zbor , somn , instalarea in tristete. Fara indoiala ca aceste solutii subiective sunt strict personale, nu se pot constitui in modele de rezolvare a problemelor vietii cotidiene ale tinerilor.
  4. Solutii colective (5 opinii) : aceasta este singura categorie de solutii care poate aspira la tilul de model de rezolvare a unei probleme cotidiene a tinerilor. Participantii la concurs ne-au sugerat urmatoarele solutii colective : aprinderea unei flacari, optimismul, prietenia, lupta si adevarul .

CONCLUZII

Desi sunt constienti de caracterul benefic al unei atitudini critice (ca adepti ai filozofiei subculturii rock la care au aderat), coplesiti de amploarea problemelor cu care se confrunta in viata cotidiana tinerii creatori pot gasi cu greu solutii viabile pentru un trai decent . Foarte greu se poate vorbi despre un program de schimbare sociala sau despre o vointa de schimbare , in general.

Chiar daca, din motive obiective, contextul social poate favoriza inflorirea unei subculturi rock in randul tinerilor, acest lucru este pus in aplicare cu dificultate . Indemnul lui Stephane Hessel din 2010, “FITI INDIGNATI”, nu a gasit in Romania un teren propice de dezvoltare.

Cu toate acestea, intrucat latura critica a tinerilor este pentru FTMB o resursa de dezvoltare sociala durabila, vom continua sa sustinem aspectele de critica sociala ce razbat din textele rock, organizand periodic FESTIVALUL NATIONAL DE TEXTE ROCK.